Nada dan Suara

...
10:06 PG

Tanda-tanda akil baligh bagi wanita - Malaysiakini

Salam sejahtera.. Posting kali ini bukan nak cerita bab hukum hakam terperinci berkenaan akil baligh. Tapi nak beri beza di antara akil baligh dan belum akil baligh. Kita di ajar,khususnya kaum perempuan tanda tanda akil baligh ialah dengan datangnya haid atau bahasa kampungnya 'datang bulan. Bermakna selepas datangnya haid,anak anak kita sewajibnya di gesa menutup aurat selaras firman Allah di dalam al quran yang bermaksud :
("Dan katakanlah kepada perempuan–perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka menperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami ataupun bapa, ataupun bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak-anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi anak saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan (di kaki) mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya") sikit punya steady polis wanita iran,dengan bertudung boleh buat style komando



Berdasarkan kepada ayat di atas, apabila anak anak anda telah mula mengalami haid,maka sewajibnya anak anda memakai tudung. Juga saya pernah melihat sendiri ada anak-anak kecil yang tidak di ajar oleh ibu bapa untuk mempraktiskan pemakaian tudung ini samaada ibunya memang tidak bertudung atau pemakaian tudung ini tidak di amalkan dalam kehidupan berkeluarga mereka.
Jadi apabila ini berlaku,agak sukar menyuruh anak anak memakai tudung. Untuk mengelakkan perkara ini terjadi,semasa anak anak perempuan anda berada di lingkungan umur memasuki pra persekolahan,maka saya anjurkan anak anak perempuan anda di masukkan ke pusat asuhan yang bercirikan islam seperti PASTI,TASKI dan berbagai lagi mengikut selera anda sendiri. Ini kerana kemasukan ke sekolah sekolah sebegini memang mewajibkan mereka ini memakai hijab atau tudung sebagai ciri pemakaian sekolah.


Insya Allah,apabila anak anda telah mengalami Haid,mereka tidak akan kekok untuk bertudung. Apa niat utama posting saya kali ini?? Point saya ialah jika anak anak kecil yang sudah akil baligh sudah pandai memakai tudung kerana bertudung itu kewajipan beragama bagi anak anak gadis islam,maka MEREKA iaitu perempuan islam yang sudah melepasi umur belasan tahun dan tidak memakai tudung dan menganggap tudung atau hijab sebagai suatu pakaian tradisi maka selayaknya mereka ini di gelar belum akil baligh ataupun bahasa kasarnya... "pergi menyusu semula kat emak,jadi budak budak semula"..

0 komen anda?:

Pengikut yang tidak taasub