Nada dan Suara

...
11:00 PG

Awas!! Serunding Babi Di Pasaran - Malaysiakini

Perhatian buat peminat serunding!!


Pengunjung muslim yang berhasrat untuk mengunjungi negara Indonesia dinasihatkan berhati hati berikutan penemuan beberapa jenis ‘abon’ atau serunding yang mengandungi babi. Penemuan tersebut sendiri telah disahkan oleh pihak pihak berwajib di Indonesia.

Lebih mengejutkan, kesemua jenama serunding tersebut menampal logo halal yang direka secara palsu dan digunakan tanpa pengesahan daripada Majlis Ulama Indonesia (MUI).

Kepastian terhadap kewujudan perisa babi tersebut telah dilakukan menerusi ujian DNA, yang benar benar mengesahkan kebenaran dakwaan tersebut. Selain daripada itu, peralatan canggih, termasuk polikamera berangkai, turut digunakan untuk mengkaji struktur serunding tersebut.

Sementara itu, Halal Industry Corporation (HDC) Corporation Sdn Bhd memberi jaminan bahawa serunding yang berada di pasaran Malaysia tidak mengandungi babi dan adalah halal, manakala serunding yang diimport dari Indonesia melalui kawalan ketat untuk mengelakkan sebarang penipuan dan aktiviti aktiviti yang meragukan. Selepas pemeriksaan menyeluruh, HDC akan memperakukan dengan memberi logo halal.


DZULHAQQ - Serunding dari kelantan di jamin HALAL

0 komen anda?:

Pengikut yang tidak taasub