Nada dan Suara

...
11:38 PTG

Ciri-ciri blogger berwibawa!! - Malaysiakini

Di antara ciri-ciri untuk menjadi blogger yang berwibawa di antaranya adalah:-

1. PASTIKAN KESAHIHAN SESUATU CERITA YANG HENDAK DI POST DI DALAM BLOG . GAGAL BERBUAT DEMIKIAN MEMUNGKINKAN ANDA DI DAKWA UNDANG UNDANG!!

2. BILA ANDA TELAH MENCIPTA BLOG SAMAADA PERIBADI ATAU UNTUK UMUM,TERUTAMANYA UNTUK BACAAN UMUM,PASTIKAN ANDA MEMBIARKAN SEGALA KOMEN DARI PENGUNJUNG TIDAK PERLU DI SAHKAN KERANA INI AKAN MENUNJUKKAN BAHAWA ANDA BUKAN SEORANG BLOGGER YANG AGAK MEMILIH-MILIH SESUATU KOMEN KHUSUSNYA KOMEN YANG MENYOKONG ANDA. JIKA ANDA TAKUT KOMEN ITU BERBAUR HASUTAN,REPOT SAJA PADA POLIS KERANA POLIS LEBIH PAKAR DALAM BIDANG MENGESAN I.P ADDRESS TERMASUKLAH KOMEN DARI anonymous.

3. APA YANG PENTING,SETIAP BLOGGER ITU BERTANGGUNGJAWAB DI ATAS SEGALA PENULISANNYA,SAMAADA 'DI DUNIA 'JUGA 'DI AKHIRAT'.

4. MAKSUD FRASA 'DI DUNIA' ITU BEERTI JIKA POSTING ANDA BERBAU UGUTAN,MAKA ANDA DI TUNTUT UNDANG UNDANG NEGARA. ADA SESUATU KES BERLAKU BLOGGER MENULIS TENTANG SUATU KEBENARAN TETAPI IANYA TIDAK BENAR DARI SEGI UNDANG UNDANG NEGARA,MAKA BLOGGER TERSEBUT HANYA DI DAKWA DI DUNIA IBARAT KATA IMAM SYAFIE 'DUNIA ITU PENJARA BAGI ORANG MUSLIM'.

5.MAKSUD FRASA 'DI AKHIRAT' ITU BEERTI SETIAP PENULISAN KHUSUSNYA DALAM BIDANG AGAMA ISLAM. JIKA PENULISAN ITU LARI DAN BERSALAHAN DENGAN AL QURAN DAN HADIS,MAKA JUMLAH PEMBACA BLOGNYA ITU RAMAI DAN BERSETUJU DENGAN PENULISAN JAHIL TERSEBUT (pembaca blog pun jahil agama), MAKA PENULIS BLOG BERTANGGUNGJAWAB ATAS DOSA PENULISAN TERSEBUT DAN DOSA PEMBACANYA YANG JAHIL. BEGITU JUGA SEBALIKNYA JIKA ANDA MENULIS UNTUK MENYERU MANUSIA KE ARAH KEBAIKKAN DAN DI BACA OLEH PEMBACA YANG JAHIL,PAHALA PENULISAN ITU AKAN ANDA DAPAT DAN SEKELIAN JUMLAH PAHALA DARI PEMBACA YANG JAHIL.

Nak bagi mudah faham,buatlah blog yang baik dan blog itu menjadi saksi anda di akhirat kelak bahawa anda telah menyampaikan apa yang Allah s.w.t dan para rosul firman dan hadiskan..banyak saham tu lebai.....

2 komen anda?:

Sheikh Sambal berkata...

Sahih bona lah kato tuan tu.. aden sokong sokong sokong 100% Takbir!!

Ihya berkata...

hehe..syeh sambal..lama tak jumpo dalam internet ni.. ALLAHU AKBAR!! WA LILLAH ILHAMD..

Pengikut yang tidak taasub