Nada dan Suara

...
8:10 PTG

Baik dan Buruk dari Allah S.W.T


Assalamualaykum warohmatullah..

Alhamdulillah..Segala Puji bagiNya..Tiada Sekutu bagiNya.

Terima kasih yang tak terhingga kepada mereka yang mendoakan kesihatan saya yang agak teruk dalam minggu ini. Dari demam membawa ke gastrik. Syukur pada Allah,terima kasih wahai doktor kerana tanpa pembedahan,saya di sahkan sihat. Cuma "hadiah"doktor kepada pesakit ini yang tak sanggup saya menelannya. Sabar sajalah..Padan muka saya.Doktor dah pesan,lagi sekali makan tidak mengikut jadual,maka....

7:19 PTG

Ceramah Agama untuk sebaran..

Assalamualaikum Warhmatullah..

Saya sebagai wakil daripada keluarga Almarhum Hj Bujal Dan Isterinya Hajjah Milah ingin menjemput tuan-tuan dan puan-puan sebagai sebaran umum untuk hadir ke majlis ceramah agama di tarikh dan tempat berikut:


Tajuk : Persiapan Menghadapi Maut

Penceramah : Prof.Dr.K.H Muhibbudin Wali
(mufti acheh)


Tarikh : 26 Disember 2008 (jumaat)

Waktu : 9.00 malam

Tempat : Di rumah keluarga Almarhum Hj Bujal
Pekan Air Mawang,Johol N. Sembilan


Semua di jemput hadir untuk menadah ilmu secara langsung dari Ulama' Besar Tanah Renchong ini. Sekian.

Untuk peta perjalanan,hubungi nombor yang di sediakan di bawah.

0136700700 - Hajjah Asmah
0136677787 - Dzul
0132566191 - Hj. Ismail
0136782380 - Amar

6:32 PTG

Selamat Pengantin Baru Ustaz!!



Semoga Allah lanjutkan usia perkahwinan As-Syiekh Ustaz Abdur Rauf Binnuri..Semoga berkekalan sehingga ke anak cucu.Syukran atas ilmu yang Tuan berikan kepada ana walaupun sedikit cuma..Syukran ya Ustaz..Barokallahu lakuma..wa baroka 'alaykuma..wa jama'a baynakuma fi khoir..

8:16 PTG

Jangan kau datang wahai cinta..


Malam itu..
Ba'da solat sunat yang jarang ditunai..
Wahai Allah Ilham Kau singgah..
Menyeru dengan kalimah..
Dengan menyebut sifat Ar-Rohman..
Ar-Roheem..
"Sabbihis marobbikal a'la"
Puas ku baca puas ku daki..
Jalan yang Kau tunjuki
Aku lalui..
Apakah rahsia Ilham ini..
Hingga akhir QalamMu
Aku Talaqqi..

Malam itu..
Ianya belum kesudahan..
"Illa masha Allahu,innahu
ya'lamul jahro wama yahfa
"
QalamMu memberi ingat..
Tersedu hati..
Menangis jiwa..
Allah..Allah..Allah..
Cukuplah rindu ini..
Agar tidak merindu nafsu..
"Wal Akhirotu Khoirun Wa Abqo"
Haza faqod..

Penghujung sepertiga laila..
Sedu hilang,Ruhani hampir..
Jiwa ketakutan..
Terfikir akan Ilham..
Masih adakah jalan pulang?

Wahai Allah..
Ku Panjangkan Qunut..
Air Mata deras melaju..
Merayu Ar-Rohman..
Menagih Ar-Rohim..
-hasil karya dzulhaqq

1:07 PG

Apa ni To' Ali?? Kejap larang kejap tarik?

Hari ini keluar pula berita terbaru mengenai Dato Seri Ali Rustam,Ketua Menteri Melaka. Beliau menarik semula larangan untuk kakitangan negeri melaka yang sebelum ini melarang semua kakitangannya ke kelantan. Apa ni be? Main-main cakap le. Ulau melingkau atas pagau betul le To'Ali oii..Tak bagus le macam ni be..Kite sebagai rakyat melake mesti berpegang pada kate-kate kite.

Malu kita pade bang tuah kite..Alahai dondang sayang!! Seloke pule die....ish.
Jangan marah ye To'Ali..Semoge Hidayah Allah datang pada kite..amin.

p/s ape kene lidah aku malam ni?
hawau tul le.

10:55 PTG

Liku-liku suami

Wahai Allah...aku kegelisahan....menjalani hidup ini sendirian sementara..tanpa hilaian tawa anak serta isteri.Wahai Allah ..hanya Kau sahaja yang mengetahui gejolak perasaanku..Batinku..Bukannya aku tidak mengidami contoh kasihnya siti khadijah,aishah serta para isteri dalam melayarkan bahtera kehidupan bersama Rasul s.a.w...hanya semata tuntutan halus yang bernama perasaan..aku tenggelam wahai Allah...Oleh perasaan ku yang hampir memakan imanku padaMu.Ampunkan dosaku wahai Allah..ku tahu ayatMu itu Nas yang qoti'e..ku tahu Sunnah rasulMu itu haq..ingin sekali aku mahu kelak di himpunkan di dalam kalangan insan yang mengamalkan Haq qoti'e Mu serta Sunnah RasulMu di padang masyar kelak..aku bangga sebagai suami kalau isteriku di naungi payung emasMu tatkala ribuan kalangan wanita yang di seret malaikat kerana memperlekehkan hukumMu.... ...Tapi aku tidak berdaya wahai Allah..aku tidak berdaya..aku takut akan dosa zina..tapi aku tidak mampu berpuasa..sedangkan ku tahu itu saranan NabiMu..walaupun dia menangisinya di hadapanMu kerna tak dapat mengadilkan hatinya dalam mengagih kesamaan kasih sayang.....Aku lemah Ya Allah..kerna aku lelaki..Ya Allah..ku mohon petunjukmu serta berikanlah hidayah mustakim...agar aku..bisa menongkah arus kerana ku tahu jalan kejayaanMu akan berliku..-hasil karya dzulhaqq. Taasub Pada Allah Solawat Atas Rosul

10:34 PTG

Puisi Cinta

"Bangunlah....tahajjudlah...ambilah wudhu'....Maka air pun berkata, "Wahai Allah,berkatilah wajah orang yang mengambil wudhu di malam sepertigaMu kerana sesungguhnya aku gembira bila titisan air itu jatuh pada sujud untukmu di rakaat yang terakhir". Berdoalah aku "Sesungguhnya wahai Allah janganlah kau beri aku sujud ini sujud yang penghabisan kali..kurniakanlah sujud yang khusyuk di malam terakhir aku benar-benar ikhlas dan terakhir ketika aku bertemu ajal dalam keadaan yang Kau Redhoi". Berdoalah si isteri "kurniakanlah aku sujud yang khusyuk ketika aku mengandungkan amanahMu"....Maka bersama kedua insan itu meratap sedih "Dan ketika kami sebagai air yang hina..hingga saat kering wudhu'ku bercampur air mata penyesalan..kering di sujud yang terakhir".-hasil karya dzulhaqq

Taasub Pada Allah
Solawat Atas Rosul

12:34 PTG

Doaku....

واهاي الله! اڠكاوله يڠ ممڤوڽاءي سڬالا ڤوجيان. اڠكاوله چهاي لاڠيت دان بومي دان بارڠ اڤ يڠ اد د دالمڽ. اڠكاوله يڠ ممڤوڽاءي ڤوجي-ڤوجيان. اڠكاوله يڠ مڠوروسكن لاڠيت دان بومي دان سڬالا يڠ اد د دالمڽ. اڠكاوله توهن يڠ هاق،جنجيمو هاق،شرڬمو هاق،نراكمو هاق،ڤارا نبيمو هاق،محمد ايت هاق دان قيامة ايت هاق. واهاي توهن كامي،كڤد اڠكاو اكو مڽراه ديري،اڠكاو يڠ اكو ايماني،كڤد اڠكاو اكو مڽراهكن حكوم. مك امڤونيله اكو ترهادڤ اڤ يڠ تله اكو دهولوكن دان اكو كمودينكن،اڤ يڠ اكو رهسياكن،اڤ يڠ اكو ڽاتكن دان اڠكاوله يا الله،تيدق اد توهن ملاءينكن اڠكاو..

3:55 PG

Pastikan ini isteri anda!!




Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri
ini pada keluarga, suami dan anak-anak
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri
mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.
Biarlah buruk mana isteri anda,
sayangilah mereka
......

Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja
dengan izin Allah... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari,
Bila dah bersalin tu, susukanlah anak..jgn takut kendur atau menggelebeh pulak..
Si suami pulak, jgn la berebut dgn anak utk menyusu jugak….
Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah,
Tapi bila dah habis cuti tu..layan lah suami..
Offer lah pada suami,
Nabi bersabda lebih kurang maksudnya: bersama dgn isteri itu pahala..
jangan buat deekkk jeee,
Jangan buat alasan itu dan ini pulak….ingat tu si isteri yee!!!
Kata nak pahala lebih…


Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. ..
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis
nyawanya..

Satu lagi berita gembira untuk wanita,
Sepanjang dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi
Allah beri kelonggaran siksa kubur.
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala
tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia
terima (lebih banyak dari bayaran ex-gratia) diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah keatasnya jua..

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada
suami untuk lepas masuk syurga.
Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung
terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan
diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik
dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..
Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat
Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak
kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir
kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan
wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.


"Wahai Tuhan...
ku tak layak ke syurgamu ...
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...
kamilah hamba yang mengharap belas darimu "


"Ya Allah...
jadikanlah kami hamba2 mu yang bertaqwa ..
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah
meninggal dunia"
......


Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah.
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah mizan, dan kalimah ini
di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah
'Laa ilaaha illalLah' ini.
Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!"

2:20 PTG

Kota Lukut atau Kota Melaka? part 2











2:00 PTG

Kota Lukut atau Kota Melaka??











5:57 PTG

Daawah Melalui Hiburan

Kadang-kadang rasa jemu dengar irama nasyid. Baru ini saya terdengar di corong radio sebuah lagu popular indonesia dari kumpulan UNGU kalau tak silap saya. Sungguh mengasyikkan liriknya. Ada diletakkan bait-bait doa taubat dan sebagainya. Anda boleh mendengarkan lagu ini di saluran youtube atau klik di sini--> ungu

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan kau ambil nyawaku

Aku takut akan semua dosa-dosa ku
Aku takut dosa yang terus membayangiku

Andai ku tahu
Malaikat-Mu kan menjemputku
Izinkan aku
Mengucap kata taubat pada-Mu


Aku takut akan semua dosa-dosa ku
Aku takut dosa yang terus membayangiku

Ampuni aku dari segala dosa-dosa ku
Ampuni aku menagisku bertaubat pada-Mu

Aku manusia yang takut neraka
Namun aku juga tak pantas di surga

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Izinkan aku
Mengucap kata taubat pada-Mu

10:25 PTG

Alhamdulillah..Dari Michael ke Mikaeel Jackson


Keputusan penghibur terkenal dunia, Michael Jackson, 50 menganut agama Islam baru-baru ini membuktikan agama berkenaan benar dan bukan rekaan manusia.

Agama Islam diterima oleh sesiapa sahaja termasuk superstar dunia setelah mendapat hidayah daripada Allah Taala.Islam sendiri tidak pernah memaksa sesiapa pun memeluk agama itu kerana ia merupakan agama yang benar.Penyanyi kontroversi Amerika itu menukar namanya kepada Mikaeel Jackson. Nama itu merupakan pilihannya sendiri. Mikaeel merupakan nama malaikat pemberi rezeki.

Jacko dibesar dalam lingkungan agama Kristian dikatakan mengambil keputusan menganut Islam semasa beliau menggunakan studio di rumah kawannya ketika merakamkan album baru.

Rakannya David Wharnsby seorang penulis lagu dan produser Philips Bubal menasihatkan beliau supaya memeluk agama Islam. Tindakan Jackson itu membuktikan beliau tidak berpuas hati dengan agama yang dianutinya sebelum ini. Walau pun Jackson merupakan seorang penyanyi tersohor dunia, sudah tentu dia banyak membaca untuk mendapat maklumat berhubung kebenaran Islam. Kita juga berharap penyanyi terbabit dapat mempromosikan Islam melalui tindak tanduk yang baik dan lirik-lirik lagu yang dapat memberi keinsafan kepada manusia serta mengakui kebesaran Allah. Selamat Datang mikaeel jackson kepada Agama Allah ini. Ahlan Wa sahlan Saudara se islam ku..Kami mendoakan anda!!

8:23 PTG

Gambar Janazah Amrozi dan Mukhlas



Semoga Allah meletakkan Ruhnya di kalangan Syuhada..ameen.

Al Fatihah..

4:02 PTG

Yang Berbahagia Dato Shah Rukh Khan??

Salam Bahagia para blogger serta pembaca..

Kalau tak percaya..cuba dengar lagu yang dinyanyikan oleh Udit Narayanan dan di popularkan oleh shah rukh khan. Suratan atau kebetulan?? Lawak sungguh..klik link ini http://www.youtube.com/watch?v=BIaPv7_PTmE

3:00 PTG

Inilah padahnya apabila bangsa sudah dianggap macam agama!!!

Salam para bloggers serta pembaca yang di rahmati Allah..
Dahsyat sungguh fitnah masakini...bercakap negatif tentang ketuanan melayu pun kena bertaubat juga ke???

Baru-baru ini,pengerusi Badan Perhubungan Umno Perlis Datuk Seri Dr Shahidan Kassim menuntut Senator Datuk Zaid Ibrahim bertaubat kerana menyifatkan model ketuanan Melayu telah gagal dan mengakibatkan pembaziran sumber, tenaga dan masa.
"Zaid perlu bertaubat, jika tidak, Zaid perlu keluar dari rumpun bangsa Melayu," Bernama memetik kata dua Shahidan.
Shahidan berkata, jika bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri itu terus mempertikai konsep ketuanan Melayu, beliau tidak seharusnya menjadi Melayu lagi kerana sebagai bangsa Melayu Zaid seharusnya membela Melayu bukan memburukkannya.
"Beliau sepatutnya memiliki semangat Melayu dan tidak seharusnya mempertikai ketuanan Melayu secara terbuka," kata Ahli Majlis Tertinggi Umno itu.
Shahidan mahu Zaid memohon maaf kerana selama ini beliau dikenali dengan nama Melayu.
Baru-baru ini Zaid menyifatkan konsep ketuanan Melayu adalah satu kegagalan yang membawa keburukan kepada kaum itu malah konsep itu juga menyebabkan berlaku pembaziran sumber, tenaga dan masa yang penting dalam menangani isu sebenar negara.
Beliau berkata, ia juga telah dipesongkan daripada isu sebenar yang dihadapi negara.
Zaid turut mengkritik dasar yang berasaskan kaum walaupun beliau ahli Umno. sumber harakah Pendapat saya pula tentang artikel ini,bangsa melayu sebenarnya sudah berada di tahap sangat kritikal serta perlu revolusi untuk penambah baikkan. Begitu teruknya pemikiran Dato Seri Shahidan Kasim sehingga mengeluarkan kenyataan sebegini rupa? Menuntut seorang hamba Allah untuk keluar dari rumpun bangsa melayu dan bertaubat? Pemikiran apa ini? DSSK seakan menganggap Islam itu hanya milik orang melayu sahaja? Mana ada taarif taubat dalam bangsa melayu?? Yang ada hanya taubat didalam Islam sahaja.
Umum kena memahami akan sejarah. Sudah berkali-kali Rasul s.a.w ingatkan dalam hadis dan sabdanya serta Firman Allah s.w.t. Bangsa tidak akan kemana tanpa ada agama dalam sesuatu bangsa itu. Kerana agamalah (Islam),arab jadi kuat,melayu jadi hebat. Mulianya Islam disisi umat Muhammad s.a.w, maka bertudung wajib dan tutup auratlah perempuan-perempuan melayu di malaysia ini. Kerana hikmah Islamlah..kita semua lelaki dan perempuan bersunat (khatan). Adakah kita bersunat kerana kita melayu?? Kenapa bila seseorang yang non melayu bila mahu memeluk Islam,ianya dikatakan mahu masuk melayu (memeluk melayu?).
Eh..sudah-sudahlah dengan pemahaman begini. Teruk kita kena nanti pada Hari Anugerah nanti..

12:23 PG

As Syahid Omar Mukhtar...Lion of the desert.

Salam para bloggers serta para pembaca..

Tokoh terbilang ini nama penuhnya Omar al-Mokhtar Muhammad Farhat Abridan Muhammad Mukmin Buhadimeh Abdullah bin Manaf Bin Muhsen bin Hasan bin Ikrimah bin al-Wataj Bin Sufyan bin Khaled bin al-Joshafi bin Toher Bin al-Arqa' bin Sa'id bin Uwaidah bin al-Jareh bin Khofi bin Hisham Bin Manaf al-Kabir yang berketurunan sampai kepada bangsa Quraisy.
Omar dilahirkan di perkampungan Timur Jenzur di timur Libya bersempadan dengan Mesir pada 1858M. Beliau lahir dalam keadaan yatim piatu apabila kedua-dua ayah dan ibunya meninggal dunia semasa dalam perjalanan ke Makkah untuk menunaikan ibadat haji.

Omar mendapat pendidikan awal di desanya sebelum melanjutkan di peringkat menengah di bandar al-Jaghbub kira-kira 500 kilometer dari ibu negara Libya, Tripoli.

Beliau menetap di situ selama lapan tahun untuk mendalami ilmu-ilmu agama di tangan para ulama tersohor seperti Imam Saiyid al-Mahdi as-sanusi tokoh ulama sufi tarekat as-Sanusiyyah. Beliau sempat belajar bahasa Arab, subjek-subjek yang berkaitan dengan Syariat Islamiah, ilmu-ilmu al-Quran dan menghafaznya dalam usia yang begitu muda.

Kepintaran beliau dapat dikesan oleh para gurunya dan mendapat perhatian serius dalam setiap subjek yang dipelajari. Begitu juga bakat kepimpinan yang ditampilkan beliau semasa belajar di situ. Beliau sering dipuji melangit oleh guru-gurunya kerana contoh teladan yang ditunjukkan di samping disiplin ketika belajar.

Beliau telah diminta oleh Syeikh al-Mahdi untuk mengiringinya ke Sudan dan Chad pada 1899 ketika beliau berusia 37 tahun memimpin pasukan mujahidin as-Sanusiyyah menentang penjajah Perancis, di mana beliau sudah mula terlibat dalam jihad menentang penjajah yang sering mendatangkan masalah kepada negara.

Menyertai jihad

Libya merupakan destinasi kedua Itali selepas Turki yang ditaklukinya pada 29 September 1911 untuk melenyapkan pemerintahan Islam Othmaniyyah yang akhirnya jatuh pada 1924 di tangan Inggeris. Ia menghadapi tentangan hebat daripada tentera Itali yang mahu menakluk Libya seluruhnya, ini bermakna selepas tahun 1911, suasana untuk belajar secara formal tidak lagi dianggap munasabah, kerana di mana-mana pelosok dibanjiri dengan peluru dan bom tentera Itali.

Omar al-Mokhtar telah biasa dengan suasana itu. Ketika umurnya 37 tahun beliau telah menyertai jihad menentang Perancis di sempadan Sudan dan Chad, iaitu satu usia yang dianggap muda khususnya dalam suasasan peperangan.

Libya menanti kehadiran pasukan tentera laut Itali yang menyeberangi Laut Mediterranean untuk menyusup masuk bandar Tripoli dan Benghazi pada 1912, iaitu dianggap tahun berlakunya peperangan besar antara tentera Itali dan Libya.

Mujahidin Libya yang diketuai oleh Omar al-Mokhtar berjaya membunuh belasan tentera laut Itali, mengusir 400 daripada mereka dan merampas persenjataan perang serta alat-alat kelengkapan perang yang menjadikan pergerakan mereka lebih mudah untuk mengusir dan bertahan.

Kejayaan Omar al-Mokhtar menghadapi tentera Itali boleh dibahagikan kepada tiga aspek penting:

1. Menghalang kemasukan tentera laut Itali dari Mesir dan memperkukuh barisan mujahidin di bandar Marmarika.

2. Pengawasan mujahidin di persempadan negara-negara jiran seperti di al-'Arqub, Salnatah dan al-Mukhili.

3. Persediaan mujahidin sepenuhnya di Miswas dan Ajdabiya yang merupakan pintu masuk penjajah.

Jeneral Itali yang bertugas pada waktu itu sudah dapat menghidu pergerakan Omar al-Mokhtar serta perancangannya, maka beliau mengarahkan supaya mencetuskan peperangan hanya menunggu di Umm Syakhnab, Syalizimah dan Zuwaitinah, ia berlaku pada 1914M hingga tercetusnya Perang Dunia Pertama.

Ketokohan Omar terserlah

Perang Dunia I berlarutan antara 28 Julai 1914 hingga 11 November 1918 dan ia bermula di rantau Balkan dan ketika itu juga kebanyakan negara-negara Barat atau lebih dikenali sebagai negara-negara yang menyimpan dendam kesumat terhadap Islam akibat kekalahan dalam perang Salib satu ketika dahulu. Mereka menyimpan hasrat untuk membalas dendam terhadap negara-negara umat Islam di seluruh dunia. Negara-negara yang jelas menunjukkan kebencian terhadap Islam adalah seperti Belanda, Perancis, Jerman, Itali, Britain, Sepanyol dan lain-lain.

Apabila tentera Itali mula memasuki Libya peringkat demi peringkat serta mencetuskan kekacauan pada 1922, Omar al-Mokhtar menyusun strategi untuk menghadapi kemaraan tentera-tentera Itali yang tidak diundang.

Selain sibuk dengan kelas-kelas pengajian al-Quran dengan anak-anak orang kampungnya, beliau tetap mempersiapkan generasi muda untuk bangkit berjihad ketika beliau mencecah usia hampir 50 tahun. Tetapi semangat untuk berjihad tetap membara seperti ketika beliau menemani gurunya satu ketika dahulu di sempadan Sudan dan Chad menghadapi kerakusan bala tentera Perancis.

Omar al-Mokhtar dan anak-anak buahnya yang berjihad walaupun pada peringkat awal berjaya melepasi serangan demi serangan daripada pihak Itali yang merasakan bahawa kepimpinan dan pengalamannya dalam peperangan sukar untuk ditembusi, kepimpinannya dikagumi pihak musuh, namun kehadiran tentera Itali di bumi Libya adalah untuk menaklukinya.

Justeru, mereka juga mempunyai pelbagai perancangan dan kemudahan peralatan berbanding Omar dan rakan-rakannya yang berbekalkan senjata lapuk. Namun keimanan yang cukup tingi kepada Allah SWT merupakan senjata ampuh yang sukar dikalahkan dan mereka tetap menjadi sasaran musuh untuk dikalahkan. Bagi mereka (musuh Itali) jika Omar dapat dikalahkan bermakna mudahlah Libya di bawah penguasaan mereka.

Dihukum gantung sampai mati

Akhirnya Omar berjaya ditahan. Beliau dan beberapa orang kanannya didakwa dan dibicarakan, keputusan menyebut bahawa Omar al-Mokhtar didapati bersalah kerana melawan kerajaan Itali dan dijatuhkan hukuman gantung sampai mati.

Sebelum beliau digantung pada pagi 16 September 1931 di hadapan pembesar Angkatan Tentera Itali, beliau meminta izin untuk berpesan kepada seluruh rakyat Libya yang hadir untuk menyaksikan hukuman berkenaan dan jasadnya yang terakhir sebelum terkulai layu sebagai syahid.

Beliau mengingatkan kepada mereka: "Kita tidak akan menyerah dengan mudah kepada pihak musuh, kerana sama ada kita menang ataupun kita mati, ini bukanlah penghujung perjuangan kita. Bahkan kamu semua juga akan menghadapi peperangan demi peperangan, jika kamu gugur, ia akan diteruskan oleh generasi selepas kamu, adapun umur aku sendiri hanya setakat ini, tetapi ia terus hidup menjadi kenang-kenangan sampai bila-bila (sekurang-kurangnya aku telah menunjukkan jalan yang baik) untuk mempertahan agama Allah yang benar di muka bumi ini."...Al Fatihah

12:02 PG

Apa yang anda mahukan? Susah sangat kah?

Salam para bloggers serta pembaca..

Selama hidup kita di dunia ini dan sebelum ajal datang menjemput,saya tanyakan soalan ini khusus pada anda dan juga diri saya sendiri...

1. Selama hidup kita,dengan cara hidup sehari-hari termasuk berpakaian,makan,solat,pergaulan dan lain-lain,adakah patut kita kata dan rasa, "aku mahu islam mengikut acuan @ cara aku sendiri" atau

2. Aku redho dengan apa yang Allah turunkan serta Rosul hadiskan?

Kita tidak menentang reformasi,revolusi tetapi jangan Islam itu di reformasi dan di revolusi kerana Agama Islam sudah tersangat moden atau hadhari (bukan islam hadhari).

1:14 PG

Rosul s.a.w pun susah nak dakwah,inikan kita?

Salam para para bloggers serta pembaca yang di rahmati Allah...

Bukan tujuan saya hendak mengeruhkan keadaan. Tapi inilah hakikatnya bila selalu mengunakan akal tanpa tapisan Al-quran serta Hadis. Saya selalu berperang siber didalam siasahdaily. Di dalam blog ini,dimana kami sendiri pun tidak mengenali antara satu sama lain. Entah betul atau tidak,orang tua atau budak,saya sendiri pun tak tahu. Tapi cara menaip komen di siasah daily,ketara kematangannya. Saya katakan cara menaip.
Wallahu a'lam..tapi jenis insan yang kita bertemu di dalam itu,kita tidak tahu sama ada tua,muda,sb yang menyamar atau apa saja boleh berlaku. Hinggakan posting tentang tanah runtuh Akademi Pengajian Islam UM,pun nampaknya lebih tersasar dari tajuk sebenar. Apapun terjadinya sebegitu kerana adanya provokasi blogger tertentu. Ada juga yang memakai bermacam ID blogger tapi orangnya satu. Macam-macam ado! Kalau para pembaca semua ada masa,jenguklah ke siasah.Saya akui,komen yang bernas akan membuka minda.Apapun begitu, Ahlan wa sahlan..

Sedikit catatan komen dari siasah daily.


Salam wahai para pejuang kebenaran,..

Pendapat saya,teruskan perjuangan anda semua di dalam siasah ini. Betulkan mana yang tidak betul. Selama pandangan saya didalam blog ini,sedikit sebanyak anda didalam PR telah berjaya mengikis minda pengikut bn dan umno. Anda tidak percaya? Buang masa sedikit dan lihatlah semula apa komen2 yang di taip oleh mereka sebelum ini dan yang terkini. Selama ini mereka paling kuat membangkang setiap perbuatan PR,tapi dengan Kuasa Allah swt,minda mereka dapat kita ubah,walaupun sedikit. Jangan pentingkan kuantiti,tapi biarlah kualiti.
Saya percaya..biarlah pejuang di alam nyata dengan tugas mereka maka kita di sini di alam siber dengan tugas kita,insya Allah kita akan berjaya. Nasihat saya ikhlas,saya harap sahabat kita yang di dalam umno dan bn akan terus membangkang dalam blog ini. Selagi mana anda membangkang selagi itulah kebenaran akan di serlahkan melalui pertolongan Allah swt,insya Allah sahabat kita bn@umno,zali,azizah dan sekutu mereka akan bersama-sama kita dalam perjuangan. Hulurkanlah pertolongan kepada mereka,sebagaimana Nabi Nuh a.s ketika bah besar melanda dunia, menyeru anak isterinya; naiklah ke atas bahtera. Maka kisah ini wajib dijadikan iktibar kepada UMNO dan BN yang kini hampir lemas dan wajib bagi kita menghulurkan bantuan berupa nasihat,tunjuk ajar dan dorongan untuk mereka balik ke pangkal jalan.

Sebagaimana kisah Junjungan besar Rasulullah s.a.w (solla alaik),Nabi s.a.w di lempar batu ketika daawahnya,meleleh darah di dahi nabi,maka Nabi s.a.w boleh bersabar. Maka bersabarlah sebagaimana sabarnya Nabi s.a.w kita kerana apa yang kita alami selama ini sebenarnya hampir menyerupai daawah Nabi s.a.w .PAS tidak pernah membunuh ahli UMNO tetapi di bawah pemerintahan UMNO dan BN,saudara-saudara kita mati di bunuh di Memali,Kedah,di Lubuk Merbau,Perak dan lain lain tempat.Maka bersabarlah dalam perjuangan..lebihkan istiqomah. Ribuan tahun 25 orang Rosul yang dikasihiNya berjuang. Tidak kurang Rosul-Rosul juga terkorban dan para sohabat2 yang dikasihi Nabi.Maka apakah bagi kita pejuang di dalam PR hendak lemah semangat di sebabkan serangan beberapa kerat kuantiti insan di dalam blog siasah ini??

Allahu Akbar!!
Allahu Maana!!

1:23 PG

Bila paderi kristian terbuka Rahsia...

Assalamualaikum dan salam sejahtera para bloggers serta pembaca..

"LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN"

Hayati kandungannya

Bismillahirrahmanir rahim.

Artikel ni agak panjang, tapi banyak pengetahuan dan manfaat untuk kita,
insya Allah...

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di
Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah
berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar,
dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan
dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan
semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di
Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut.
Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia
keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi
permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku
dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan
lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat
kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku
harap dia keluar dari sini." Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya.
Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap
tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku
minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemuda
ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu
bahawa saya seorang Muslim?" Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat
di wajahmu."

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan
kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk
memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim
itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda
harus menjawabnya dengan tepat. " Si pemuda tersenyum dan berkata,
"Silakan!"

Sang paderi pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang
tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang
tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya,
delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang
tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang
tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya."

"Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang
dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta
namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia
tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah
dan ibu!"

"Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan
siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu,
siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?"

"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah
yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun
mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?"

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada
Allah.

Setelah membaca "Bismillah.. ." dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, "Dan
Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)."
(Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika
Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika
menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan
makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t.
berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu
sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang
tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah
s.w.t. berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit.
Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas
(kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi
Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik,
katak, darah, kutu dan belalang.*

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t.
berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali
lipat." (Al-An'am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat
dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya,
lalu Kami berfirman, "Pukullah batu itu dengan tongkatmu." Lalu memancarlah
daripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah: 60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf
ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh.
Allah s.w.t. berfirman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai
menyingsing. " (At-Takwir: 18).

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi
Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami,
sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat
barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap,
Yusuf berkata kepada mereka, "Tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah
mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku.
Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai.
Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara
keldai." (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam,
Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah
Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t.
berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya': 69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan
batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul
Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya
Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita
itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun,
setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran
matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah
Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam
hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim
tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya
dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini
disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, "Apakah kunci surga itu?"

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti
keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan
kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu
terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba
mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya
dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak
mampu menjawabnya! "

Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut
kalian marah."

Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda. "

Paderi pun berkata, "Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah, Wa
Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. "

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama
Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka
dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa

10:25 PTG




dipetik dari Malaysiakini.com
Oct 20, 08 1:28pm
Shamsiah Fakeh, seorang tokoh pejuang wanita terkenal yang aktif bersama Parti Komunis Malaya, menghembuskan nafas terakhir jam 9 pagi ini di kediaman anak lelakinya.

Jenazah allahyarham, 84, yang mengalami sakit tua dan dimasukkan ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia minggu lepas, akan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Sungai Besi, Kuala Lumpur selepas Asar.

Shamsiah antara pejuang kemerdekaan aliran kiri Melayu yang gigih hingga sanggup meredah belantara Malaya.

Beliau adalah ketua Angkatan Wanita Sedar (AWAS) yang berganding bahu dengan Angkatan Pemuda Insaf (API) bersama Ahmad Boestamam, ketua API dan juga pengasas Parti Rakyat Malaysia (PRM) telah membakar semangat sebilangan pemuda-pemudi Tanah Melayu mengangkat senjata menentang penjajah.

Shamsiah menyertai Rejimen ke-10 iaitu sayap Melayu PKM.

Beliau bersama suaminya Ibrahim, bertugas di China, Indonesia dan Vietnam dalam rangka meniup semangat nasionalisme kepada penduduk Asia Tenggara yang masih di bawah penjajahan.

Selepas terpisah daripada PKM, beliau terus berada di China menyambung hidupnya dengan bekerja di kilang besi.

Beliau sekeluarga akhirnya kembali ke Malaysia pada 23 Julai 1994, selepas termetrainya Perjanjian Damai antara PKM dengan kerajaan Malaysia dan kerajaan Thailand pada 1989.

Setelah pulang ke tanah air, beliau menghabiskan sisa kehidupannya atas stigma sebagai seorang bekas komunis. Al-Fatihah kepada beliau.

12:02 PG

Hindraf dan Replika

1- Cerita olok - olok tanpa ubah suai:

Suatu hari di pagi raya di rumah terbuka MB Kelantan..

“Tok guru, HINDRAF datang ramai sekali bising - bising di luar.” royat seorang jong kako.

“Oo, biarkan mereka masuk. Raya pun buat demo juga ko?” Tanya tok guru.

“Mereka laungkan ‘Bebaskan Nik Adli dari ISA’. Mereka buat replika besar Tok Guru dan Nik Adli sekali.” Sampuk budak Unit Amal di sebelah.

“Oh, terima kasih atas sokongan mereka. Ini baru betul, bising - bising di pagi raya. Mereka nak bertakbir pun boleh saja.” jawab Tok Guru ceria sekali sambil bergerak nak menyambut HINDRAF.

“Ayah, replika tu?” Aku tersengih - sengih tanya pandangan. Tak dak pulak replika aku.. blogger..

“Mereka Hindu. Budaya mereka begitu. Tak tengok ke masa belajar kat India dulu?” Jawab ayah, selamba rock je.

“Replika ayah tu? Besar tu!” aku memuncung mulut ala ‘carburator dung’..

“Duh bagi tahu mereka dekat balik nanti, replika tu tak payah dipacak - pacak kat mana - mana. Islam tak suka cara tu. Kalau mereka tanya kenapa, jawab, orang Melayu Islam tak boleh berlebih - lebih buat semacam patung. Kalau mereka tanya lagi kenapa, jawab, balik tanya Gobalalah. Gobala tahu jawaban tu. Dia tahu banyak pasal Islam sebab dia dah lama kenal PAS.” Ayah bersyarah. Suruh aku pulak..

“Jangan bagi mereka terasa hati. Banyak duit mereka habis tu nak tunjuk simpati pada kita, AlhamduliLlah” Tambah ayahku mengajar berhikmah. Nasib baik, aku nak rembat je.. Aku sokong 3M. 2M pun sokong.. apatah 2TG!

( jawaban ayah aku tu sebenarnya jawaban aku la. Nama lagi cerita olok - olok. )

2) Cerita benar dengan ubah suai:

Suatu hari di pagi raya di rumah terbuka PM Malaysia:

“Datuk Seri, HINDRAF datang ramai sekali menjerit - jerit bising - bising di luar. Bangang betul!” Kata seorang tukang kipas.

“Haa, HINDRAF? Tak pa laa. Pak Lah bagi masuk. Aduh, nak apa lagi? Samy Velu dah aku pecat dah..? Mata Pak Lah tercelik luas - luas tanda sedar, tak tidur.

“Mereka laungkan ‘Bebaskan HINDRAF dari ISA’. Mereka junjung replika besar Anwar dan Azizah.” Sampuk mek puteri UMNO di sebelah tukang kipas.

“Mengapa sungguh tak beradab sekali HINDRAF ini. Pembangkang memang tak jaga sopan santun budaya rakyat Malaysia!”

“Guna ISA tu yang lagi tak beradab!” Tiba - tiba tersembur peluru nyaring dari belakang. ”Opss, Zaid Ibrahim kata, bukan saya.” Muhyidin Yasin menutup mulut, tersasul pulak. Pecah dahh..

“Tengok tu, dengan Najib pun mereka tak bersalam. Huh, Anwar dah jadi patung dipuja - puja pula. Ini bukan budaya kita! Dah lah gitu, membazirkan wang saja” sampuk Ali Rustam sambil menyinsing lengan melihat jam tangan baru. Rosmah bagi.. Harga taklah sampai sejuta pun..

“Aa aaa, ini haram li zaatihi nih! Yang sembah tugu negara tu haram li ghoirihi saja. Niat baik tak apa laa.” Seorang ahli Majlis Ulama UMNO mengeluarkan fatwa pertama selepas dilantik semalam!

Moral cerita: Buat baik dibalas baik, buruk dibalas buruk. Demontrasi adalah isi demokrasi. ISA adalah jenayah rimba. Hapuskan ISA. Jangan jadi seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul. Hormati budaya sesama kita. UMNO mabuk lautan lupa daratan. Ulama UMNO adalah terompah kayu. Elak perpecahan sesama sendiri. Bersatu teguh bercerai roboh. Islam adalah penyelesaian. Sentiasa mencari jalan hikmah. Replika besar manusia hendaklah dijauhi demi menutup jalan syirik. Sokong komen Dato Presiden. Sokong nasihat Dr Asri. Tahniah Unit Amal!

( Malam ni free sikit. Asah bakat berkarat. Skrip ni lulus tak untuk IKIM.FM? ) sumber

10:23 PTG

Ramadhon Oh Ramadhon!!

salam para bloggers serta para pembaca,

Ramadhon ini sebenarnya banyak mengungkit kenangan manis yang tak dapat saya lupakan. dari kecil hinggalah dewasa,ramadhon banyak mengajar erti kesusahan pada diri saya. Kesusahan orang yang tidak dapat makan di waktu kita kenyang dengan pelbagai makanan. Ramadhon juga adalah satu bulan dimana penganut bukan beragama islam sangat suka membeli berbagai juadah yang tidak dapat di hari hari biasa. Ramadhon jugalah ketika saya kecil,saya rasakan air satu kolam di bilik mandi seumpama air sirap.(haha) Teringat masa kecil dahulu,peritnya waktu belajar puasa,saya sering mandi. Perbuatan itu selalu di tegur ummi. Sehinggakan pada satu masa,saya tidak dapat menahan dahaga,saya minum air kolam di bilik air. Ummi menegur "dzul,jangan mandi lama sangat,nanti batal puasa!!" seraya saya menjawab "iyolah mak,den nak keluar lah ni,uhuk,uhuk," sambil terbatuk akibat mendengar ummi memberi amaran. " Ha!! Ekau tak poso ko? Tu batuk tu? Minum air kolam yo?" Aduhh...malunya saya mengenangkan peristiwa hitam itu. Nak buat macam mana? saya budak masa itu. Tak tahu apa erti puasa.
Peristiwa ini pula berlaku 3 tahun lepas,yang ini lagi saspen. Biasanya bulan ramadhon,ummi berniaga air soya. Ntah macam mana,petang itu adik saya pula yang menggantikan ummi menjual air soya dan ruz bil laban(sejenis manisan arab). Untuk pengetahuan umum,bulan puasa ini biasanya suhu kesabaran seseorang mudah tercalar. nak jadi cerita ada seorang lelaki bermata sepet bukan islam datang ke gerai. Sambil melihat juadah,sambil itulah dia makan di depan adik saya ini. Adik saya ini bukannya hendak menyalahkan lelaki ini,tetapi biasalah,mudah terliur apabila nampak orang makan.Pulak petang itu tersangat panas,ditambah kepanasan hati adik saya ini lalu menegur lelaki sepet itu dengan cara baik, "tauke,lu jangan makan sini.kita semua puasa,tadak elok ini macam" memikirkan balik kata-kata adik saya ini macam mengekang kebebasan seseorang mengamalkan cara hidup,tapi sebenarnya kalau dikaji balik kehidupan kami dikampung sebenarnya kami saling hormat menghormati antara satu sama lain. Mengikut cerita adik saya,lelaki itu memang sengaja nak menyakitkan hati adik saya dengan memakan dengan cara lahap seolah-olah mengejek kami yang berpuasa. Mulanya lelaki itu tak mengendahkan cakap adik saya. Lalu adik saya mengulangi sekali lagi perkataannya. Maka tetiba lelaki itu menempik " lu jangan macam-macam sama gua oo" adik saya yang dah panas hati dengan cara lelaki itu bercakap hanya mendiamkan diri.Maklum saja kita sebagai peniaga,malas nak banyak cerita.
Dalam masa 10 minit selepas itu,lelaki itu membawa seorang lagi lelaki sepet lalu berlaku lah pertikaman lidah. Tak di sangka lelaki yang kedua menumbuk adik saya itu dan lelaki pertama pun bersama-sama membelasah adik saya. Adik saya apa lagi,buka langkah hendak mempertahankan diri. Mana adil!! 2 lawan satu!!. Yang saya amat kesal,ramai pemerhati hanya melihat dari meleraikan!!. dalam 5 minit barulah mereka selesai bergelumang. Baju adik saya koyak rabak,lantas balik ke rumah untuk mengantikan baju yang baru. ketika balik itulah ummi saya melihat lalu menegur dan ingin mengetahui apa yang terjadi. Adik saya menceritakan dengan jujur. Ummi terus menghubungi saya dan menceritakan apa yang terjadi. Setelah di amati akan rupa dan nama orang yang menyerang,saya terus selongkar almari,cari keris pusaka.Haha..ingatkan rasanya nak jadi panglima tapi saya batalkan niat itu. Terus saya keluar ke pekan dan cari lelaki tersebut berseorangan. Akhirnya saya jumpa dia tengah minum di sebuah kedai melayu. Lantas terus saya menerpa ke arahnya. Lelaki sepet itu tidak tentu arah melihat saya datang lantas berselindung di belakang seorang pegawai polis yang saya kenal. Merayu rayu lelaki itu dan terus mengaku yang dia mabuk masa memukul adik saya tadi. Sekejap saja pekan itu sudah menjadi 'panas'. Orang sudah ramai mengerumuni saya dan memberikan kata semangat supaya terus pukul saja lelaki sepet itu. Memang..kalau di ikutkan hati,memang saya nak patah riukkan saja dia. tapi saya sedar,perbuatan saya akan menimbulkan kerumitan apabila berdepan dengan undang-undang. Dah lah saya datang menyerang,tak pasal pasal pulak kedalam. Pegawai polis yang ada disitu terus menyabarkan saya agar tidak menimbulkan provokasi. Saya naik angin lalu menempik polis itu supaya jangan masuk campur.
Akhirnya seorang pegawai polis dari balai berdekatan datang lalu memujuk saya supaya tidak meneruskan niat saya untuk memukul lelaki itu. Saya akhirnya tersedar dari amarah,kerana pegawai itu saya hormati dan merupakan sahabat baik saya lalu pegawai polis itu membawa saya ke balai untuk membuat laporan polis. Di balai polis,saya dan adik serta 2 orang lelaki sepet itu memberikan keterangan. Alhamdulillah,kemenangan memihak kepada saya kerana lelaki sepet itu memukul adik dalam keadaan mabuk. Agaknya lelaki itu telah sedar dari 'peningnya' lalu dia memeluk saya serta adik dan merayu-rayu meminta maaf. Di depan pegawai polis itu saya memberikan amaran kepadanya,agar tidak melakukan perbuatan ini dan jika berlaku juga maka lelaki sepet itu akan menerima akibatnya. Lelaki itu bersetuju dan berjanji...
Sebenarnya untuk pengetahuan semua,lelaki ini sebenarnya telah banyak kali melakukan perkara sebegini cuma nasib,kesnya tidak pernah sampai ke balai polis. Kejadian pada hari itu sampai hari ini saya ingati dan saya belajar banyak perkara berikutan kejadian itu. yang pentingnya SABAR. Juga kita perlu mempelajari seni mempertahankan diri,tak semestinya ancaman itu datang dari lelaki sepet tapi mungkin dari kaum kita sendiri. Dan peristiwa itu mengajar banyak erti kehidupan ke atas saya...

11:08 PG

Dato mufti perlis tuju pantun pada siapa ya?

Salam para bloggers dan para pembaca..

saya amat tertarik dengan pantun ini yang dihasilkan oleh Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang dimuatkan dan berlatarbelakangkan warna biru putih,kompleks pentadbiran putrajaya di laman webnya, klik sini -->drmaza.com. Kepada siapakah beliau tujukan pantun ini?




Sekali imbas memang pantun ini jelas ditujukan pada pemimpin negara yang menyelewengkan harta negara, hidup dalam penuh kenewahan dan menggunakan kuasa politik demi kepentingan peribadi.
Natijahnya, apabila pemimpin berbuat demikian, maka rakyat menjadi marah. Pemimpin mengumpulkan harta, yang kaya menjadi bertambah kaya sedangkan rakyat bawahan semakin menderita dengan tekanan hidup yang semakin mendesak.
Api kemarahan rakyat lama-kelamaan membuahkan rasa benci kepada pemimpin negara dan arus perubahan mula berkocak menjadi satu gelombang.
Akibat keadaan ekonomi , sosial dan politik negara yang dilihat kurang stabil, maka pemimpin negara digesa untuk berundur....UndurLAH!
Justeru, pengunduran pemimpin perlulah digantikan denga orang baru. Namun, sudah semestinya rakyat mahu melihat pengganti yang lebih baik dan lebih berkredibiliti.
Memang betul dua baris terakhir pantun di atas. Kalau mahu dicari pengganti kepimpinan negara, maka perlu dicari yang berbudi tinggi dan boleh diterima sekalian rakyat.
Begitu juga, pengganti baru ini bukannya dari kalangan mereka yang setara atau lebih teruk dari yang sedia ada.... Betul tu BUKAN PEROMPAK GANTI PENCURI!

11:33 PTG

Bajet,budget 2009!! haha..

Salam para bloggers serta para pembaca.


Bil elektrik kurang dari RM 20.00 tak payah bayar.

Siapa akan untung ?

Tidak menguntungkan rakyat malaysia sekiranya ianya di potong dari bil.

Cadangan ini akan menguntungkan rakyat asing yang tinggal di malaysia sama ada mereka berada di kawasan setinggan atau menyewa.

Kebanyakan rakyat miskin yang berkeluarga ,penggunaan elektrik akan melebihi dari RM20.00 kecuali orang tua yang hidup bersendirian (tanpa keluarga).

Setiap rumah orang miskin pasti ada lampu,periuk nasi,ceret,sterika,tv dan peti sejuk.

Penggunaan elektrik

P. sejuk 0.20 x 30 hari = RM 6.00
TV 0.10 x 30 hari = RM 3.00
Sterika 0.20 X 30 hari = RM 6.00
Cerek 0.10 X 30 hari = RM 3.00
Periuk Nasi 0.20 x 30 hari = RM 3.00
Lampu 0.10 X 30 hari = RM 3.00
-------
Jumlah RM24.00


Hidup kita selalu kena tipu, dengan mereka yang selalu berbohong apa boleh buat nasibbbbbbbbbbbbb.

9:34 PTG

Aduhai SPR!! Tak Tahu kira-kira matematik ke?

Salam para bloggers serta para pembaca..

Malaysia bakal kecoh lagi.Kenapa? Anda kiralah sendiri pengiraan undi yang saya buat ini.

Pengundi berdaftar permatang pauh =58,449 orang. (Senarai pemilih 2007
dan suku tahunan pertama 2008)

Jumlah yang keluar mengundi =65.25% bermakna 58,449 di darab 65.25% bersamaan 38,137 orang pengundi. dari 38,137 pengundi, Maka anda tolakkan undi rosak sebanyak 447 (38,137-447=37,690), Dan tolakkan lagi 92 undi untuk AKIM (37,690-92=37,598). Dato Seri Anwar Ibrahim memenangi pilhanraya kecil p44 permatang pauh dengan undi 31,195 manakala Arif Shah dengan undi sebanyak 15,524 undi. Cuba anda tolakkan jumlah pengundi yang mengundi pada 26-8-2008 dengan bilangan undi DSAI seramai 38,137-31,195 maka akan di temui jawapannya sebanyak 6942 undi yang sepatutnya mewakili undi Arif Shah dan persoalan BESAR disini kenapa SPR menetapkan undi untuk calon BN sebanyak 15,524 undi? err.. baki cuma 6942.. mana datang lagi 8582 undi? Pihak berwajib khususnya SPR kena jawab persoalan ini. Anda tak percaya? KLIK sini. Anda kiralah sebebas-bebasnya!! sumber peratus keluar mengundi utusan malaysia online

10:27 PTG

Alhamdulillah sekali lagi dan tahniah!!

Alhamdulillah...itulah lafaz saya serta sujud syukur saya kepada Allah s.w.t setelah Dato' Seri Anwar Ibrahim di umumkan pemenang ke atas kerusi parlimen P44 Permatang Pauh. Dato seri telah memenangi kerusi parlimen itu dengan keputusannya:


Dato' Seri Anwar Ibrahim (PKR) = 31,195

Arif Shah (BN) = 15,524

Mamat(AKIM)= 92


MAJORITI = 15,671 (PKR)

8:45 PTG

Alhamdulillah,saya lulus!!

Hari ini telah keluar keputusan peperiksaan radio amatur yang di anjurkan oleh suruhanjaya komunikasi malaysia atau ringkasnya SKMM. Alhamdulillah,percubaan kali pertama saya telah membuahkan hasil dan saya di isytiharkan LULUS dalam peperiksaan tersebut. Juga pada SWL yang lain yang tidak berjaya,saya doakan anda semua akan berjaya juga pada peperiksaan akan datang pada bulan disember insya Allah.Ini bermakna saya akan mendapat lesen B class . Selepas ini saya akan memohon Callsign untuk memudahkan saya ke udara dan ini bermakna saya boleh berhubung dengan para pengguna radio amatur seluruh dunia. Selepas ini juga saya akan cuba untuk mendapatkan lesen A dan menjalani ujian morse code. Alhamdulillah sekali lagi dan terima kasih atas segala dorongan guru pembimbing serta doa dari teman-teman semua..Alhamdulillah...73,asalamualaikum.

1:23 PG

Perbincangan di frenster tentang masalah kuota melayu!!

Salam para bloggers dan pembaca blog.Di salin semula dari laman Frienster http://profiles.friendster.com/43340400
ada banyak penggunaan short form pada penulisan mohd shafig ini,maka maafkanlah dia. Azhar dalam perbincangan ini ialah saya sendiri yang di minta membantu saudara amar di laman frenster.

  • mohd shafig
  • Posted 08/17/2008 3:19 am
  • salam amar...ak nk mntk maaf psl comment slama ni yg ak bg kat ko...myb ak tllu ikutkn emosi sgt..tp dlm kes ni,ak rse kiter ader sdkit slah fhm...ak bkn nk isukn perkauman amar..tp hak keistimewaan org melayu....ap akn jd klu org cina yg mmernth ngara islam ni nnt..mmg la bnyi cam mustahil,tp mb sel sndri da pertikaikn hak ni..UiTM la bnteng terakhir ntuk org mlayu amar..mlayu smkin kurg msuk U..mmg aku akui,ktorg,myb kureng skit dr U lain yg masyhur,tp ni la satu-satunya tmpt org mlayu nk timba ilmu..kasihn lah pada kami amar...isu perkauman x tmbul lgsung..ini brkenaan hak keistimewaan org mlayu,kiter bg ekonomi kat depa,so..ap yg tggl kat kiter..ak mntk maaf skali lg n ak harap ko phm..lg 1,ttg ap yg ko comment kat ak tu smuer nyer btl,ak x blh jwb sbb yg ko bg tu bkn soalan yg ak carik...jgn prdebatkn isi al-quran sbb tiada lgsg cacat cela nya..tp hadith mgkn,itu pn brdsrkn pada perawi hadith trsebut...ak mntak maaf bnyk2 kat ko..ni adlh slh faham....
  • -------------------------------------------------------------------------------------------
  • azhar
  • Posted 08/17/2008 3:05 pm
  • orang yang menghulurkan maaf itu sangat baik dan yang memaafkan itu lagilah sangat baik. Apapun,adik ni kena faham dulu apa masalah sebenar malaysia ni. Saya rasa,kalau kita nak main isu melayu,kerajaan sepatutnya daripada dulu tak payah bagi masuk cina dan india ini.Dah 50 tahun lebih merdeka,apa yang kita dapat? Itu isunya. Soal cina pandai ekonomi sebab kaum mereka bijak berniaga dan mereka tak suka bergaduh,mereka lebih pentingkan kestabilan ekonomi dan cari makan. Kita tidak boleh tidak nak pertikaikan mereka sebagai insan milik Allah juga. Walaupun kaum cina dan india majoritinya beragama pagan,tapi jangan kita tidakkan mereka dalam bidang ekonomi. Tengok apa jadi indonesia? Namanya bambang tapi dia seorang cina. Indonesia terlampau taasub dengan semangat kebangsaannya telah menyebabkan ekonomi mereka merudum dan terus jatuh.Kenapa? Sebab mereka tak mahu bawa ISLam sebagai cara hidup. Kita tengok contoh yang dokek ni ha..Kelantan. Mereka miskin ke? Dak aih..
  • -------------------------------------------------------------------------------------------
  • azhar
  • Posted 08/17/2008 3:15 pm
  • Kelantan lebih maju ttg bab ekonomi bumiputera sampaikan banyak sangat pusat perniagaan melayu islam di buka di sana sini. Ada tak orang cina di kelantan? India? Jawapannya ada...Mereka boleh buka gedung perniagaan mereka sendiri sehinggakan majoriti bangsa non melayu di kelantan fasih berbahasa kelantan. Kita? Kuala pilah? Melaka? Kita balik yang terikut cakap mereka. Sebab apa? Sebab ekonomi mereka pegang. Perkataan 'lu' 'gua' 'maa' jadi bahasa rojak kita sehari hari. Itulah sebab kelantan boleh maju dari negeri yang lain walaupun di anaktirikan oleh kerajaan pusat. Kelantan memerintah dengan Islam lah puncanya ekonomi melayu islam kelantan bertambah mantap.Cubalah ziarah kelantan..lihat sendiri..ataupun ada kesempatan,baliklah sekojap ke pilah ni. Tengoklah majoriti peniaga di pokan pilah tu..
  • -------------------------------------------------------------------------------------------
  • azhar
  • Posted 08/17/2008 3:24 pm
  • adik juga kena ingat..kalau kita asyik di lenakan dengan hak istimewa orang melayu maka kita akan jadi melayu islam yang selalu mahukan ke istimewaan. rata rata bebudak melayu sekrang kalau kerja nak jadi bos tapi mereka tak mahu bekerja keras untuk jadi bos. tahu nak istimewa je.saya sendiri ada 22 orang pekerja indonesia yang rata-rata bergaji rm 2000 sebulan dengan bekerja sebagai penoreh getah. Tapi kaum yang sebangsa saya tak mahu rebut peluang ini. saya dah iklankan pekerjaan ini di jabatan tenaga buruh,sorang pun budak melayu tak mahu. Yelah ..menoreh getah ni kerja kotor,busuk tapi ianya bukannya haram. Itu sebagai contoh. Saya nak tanya adik ni,berapa peratus kuota bukan melayu yang di beri kerajaan pada non bumi di universiti selain Uitm? Oklah. Saya andaikan 20 %. Syarat kemasukan non bumi ni semestinya ketat. Mesti gred exam tinggi. Sekurang-kurangnya 8A. Non bumi yg mewakili 20%kuota ini bila di IPTA,saya yakin bila grad,mesti cemerlang. Apa jd pada 80% kuota pd bumiputra?
  • -------------------------------------------------------------------------------------------
  • azhar
  • Posted 08/17/2008 3:31 pm
  • Saya yakin,dari 80% itu,25% saja yang cemerlang. Apa jadi pada 55% lagi? Golongan 55% pratus ni mungkin berjaya tapi tak meggalakkan tapi besar kemungkinan golongan 55% ini senang dapat kerja sebab mak bapak mereka ada 'KaBEL BOSA' di kementerian itu dan ini. bagaimana pula golongan grad 25% yg cemerlang itu? Sah..kalau shafig ini golongan 25% yang cemerlang,yakinlah..peluang shafig nak kerja yang sepadan dengan kelulusan shafig telah 'dirogol' oleh puak BUMIPUTERA 55% yang tak cemerlang ini,yang mempunyai 'KABEL BOSA' di pejabat2 kerajaan. tak cayo ko? Try la nanti..Itu sebab nya kita bila belajar,kena berdaya saing dengan bangsa yang lain. baru ada cabaran. Apa ertinya hidup belajar tanpa cabaran..fikir-fikirlah wahai bangsa ku...
  • -------------------------------------------------------------------------------------------
  • Adzreel Redza
  • Posted 08/20/2008 2:21 pm
  • azhar..kau suarakan pendapat kau ni kat parlimen,dan bagi statement peratusan yang kau bagi nih
  • -------------------------------------------------------------------------------------------
  • azhar
  • Posted 08/22/2008 12:59 am
  • salam!! terima kasih saudara adzreel atas saranan itu. saya akan cuba bawa isu ini ke parlimen. tapi pendapat saya seperti ini lebih banyak di baca oleh blogger,peminat frenster atau my space serta pelayar alam maya berbanding ke parlimen. Yelah,zaman internet lah katakan.Apapun,saya sokong juga kalau Uitm itu khusus untuk bumiputera sahaja. Sebabnya saya fikir,kita boleh tengok sendiri kemampuan anak bangsa kita dalam pembelajaran. tapi sebagaimana yang saya sebutkan sebelum ini,kalaulah boleh biarlah ada persaingan bangsa yang lain dalam Uitm. Lagipun bukannya haram bangsa lain masuk uitm. Itupun kalau ada Cancelor dan naib canselor ada rasa tercabar dan mahu menyahut cabaran untuk bersaing dan mahu keluar dari kepompong "hak istimewa melayu" Buktikanlah..orang melayu Islam pantang di cabar dan mampu berdiri megah seiring dengan bangsa lain. Tapi lagi manis jika muslim melayu,muslim cina dan muslim india tersohor mengharumkan nama malaysia dalam bidang pelajaran.
  • -------------------------------------------------------------------------------------------
  • azhar
  • Posted 08/22/2008 1:18 am
  • Dalam jasad saya ada darah melayu,saya berterima kasih di lahirkan melayu tapi amat bersyukur di lahirkan sebagai islam. seperti rasul s.a.w sebagai arab,bukan kerana Rasul itu arab tapi Islamnya yang membuat kan bangsa arab itu gah walaupun ada juga bangsa arab yang peelnya tak bagus. Seperti juga Israel,israel adalah bangsa,yahudi agamanya,zionis ideologinya tapi yang kita tentang ialah ideologinya. Bukannya takda keturunan israel yang baik dan memeluk islam seperti Nabi-nabi sebelum Nabi Muhammad s.a.w(arab quraisy). Nah!! Di sini ada sudah ada logik betapa Islam yang membuatkan sesuatu bangsa itu maju dan bertamadun,bukannya bangsa. Kalau kita nak fikirkan dalam kaedah kebangsaan maka kita kalah dengan populasi bangsa cina muslim. Negara china menerima Islam sekian 1400 tahun dahulu berbanding kita yang berusia 600 tahun sahaja. kalau kita sendiri nak berbalah tentang bangsa dn mahu membuang Islam,maka kajilah balik siapa parameswara dahulu. Apakah bangsanya?
  • -------------------------------------------------------------------------------------------
  • azhar
  • Posted 08/22/2008 1:19 am
  • Dan apakah maksud melayu proto yaani bangsa terawal yang menduduki tanah semenanjung ini. Itulah dia bangsa melayu yang terawal menduduki tanah melayu yang sekarang ini di kenali dengan nama masyarakat kaum asli..Anda malu mengakuinya? Sebab hidungnya kah atau rambutnya kah atau mereka tinggal di hutan? Akuilah hakikat bahawa gambar inilah hakikat sebenar wajah wajah melayu asli kita....Anda bebas ...sebebas menilainya..

12:38 PG

"Fitnah Dan Qazaf Dalam Sejarah"

Seorang wanita (ada riwayat mengatakan wanita Yahudi) jatuh hati kepada seorang lelaki warak. Ia menggoda lelaki tersebut dengan berbagai cara, tetapi tidak mendapat sebarang sambutan. Akhirnya, wanita itu membuat aduan kepada mahkamah dengan mengatakan lelaki tersebut telah melakukan zina dengannya.

Semasa perbicaraan, wanita itu mengemukakan bukti sehelai kain yang masih lembab kesan air mani lelaki yang dimaksudkan. Namun, lelaki itu tetap tidak mengaku. Ringkasnya, mahkamah telah mendapati sabit kesalahan dan mengenakan hukuman had ke atas lelaki yang didakwa itu. Tetapi, sebelum dilaksanakan hukuman, lelaki tersebut dibenarkan pulang ke rumah menemui keluarga.

Semasa pulang lelaki itu bertemu dengan Saidina 'Ali dan menceritakan apa yang menimpa dirinya. Lalu Saidina 'Ali mengajak lelaki itu berbalik ke mahkamah dan mohon ulang-bicara. Dalam perbicaraan kali ini, Saidina 'Ali telah meminta kain yang dijadikan barang bukti dan seperiuk air panas. Saidina 'Ali mencelupkan kain itu ke dalam air panas dan mengangkat semula. Didapati beberapa ketul benda puntih pada kain tersebut. Saidina 'Ali berkata: Yang berketul-ketul ini berasal dari putih telur dan bukan air mani. Jika air mani, apabila kena air panas, maka ia akan hilang.

Dipendekkan cerita, mahkamah meminda keputusan asal kepada hukuman tidak bersalah. Wanita tersebut dibicarakan dan didapati bersalah kerana membuat aduan palsu dan tuduhan zina (qazaf).

Dari peristiwa ini lahirlah kata-kata: لولا علي لهلك عمر Maksudnya: "Jika tiada 'Ali maka binasalah 'Umar". Kerana kes ini berlaku di zaman khalifah 'Umar b. al-Khattab.

Fikir-fikirkan lah!!!

5:52 PTG

Aksi lucah pemuda dan puteri umno!!

2 gambar ini menunjukkan ahli pemuda dan puteri umno dalam beraksi lucah. Pemuda berbaju kuning menunjukkan aksi lucahnya sambil menunjukkan tanda bagus dan pemuda berbaju putih berada di belakang lelaki berbaju kuning beraksi sebagai peliwat. Manakala gambar pemuda berbaju hitam merah menampakkan punggung serta menunjukkan riak muka 'selamba' dan ahli puteri menunjukkan isyarat jari sebagai mewakili 'senjata sulit' peliwat. Anda nilailah sendiri dengan sebebas bebasnya. Jika beginilah perlakuan anak2 muda didalam pemuda dan puteri,maka patutlah ahli puteri semasa penamaan calon itu di raba. Na'uzubillah..

8:32 PTG

Jangan biarkan dirimu diperangkap dengan assobiyyah wahai adik-adikku!

Kebangkitan mahasiswa? Itulah yang diharapkan apabila melihat ribuan mahasiswa UiTM berada di jalanan melakukan bantahan berhubung cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim agar UiTM membuka kuota 10% kepada pelajar bukan bumiputera dan pelajar asing untuk memasuki universiti tersebut.

UiTM pada masa ini telah dianggap sebagai salah satu ikon bangsa Melayu dan ramai pelajar Melayu yang berbangga kerana wujudnya satu-satunya universiti yang dianggap menjadi pertahanan akhir kepada hak pendidikan anak-anak bangsa Melayu. Untuk memastikan bahawa semangat Melayu itu terus hidup dan relevan, maka UiTM telah menganjurkan pelbagai program dan seminar yang bersifat kemelayuan. Jadi, dengan itu, semangat Melayu dapat terus dipupuk dan sentiasa diberi ‘nafas baru’ kepada kalangan mahasiswa dan mahasiswi UiTM.


Manakala pemikiran dan ruhiyah keIslaman pula mendapat layanan yang berbeza. Para pelajar dilarang untuk melakukan perhimpunan untuk tujuan keIslaman bahkan untuk mengedar risalah Islam juga dilarang sama sekali. Semua ‘gerakan Islam’ dimansuhkan bahkan sebarang aktiviti usrah dan kegiatan-kegiatan surau di asrama sunyi sepi. Barang siapa yang dilihat cuba menaikkan semangat perjuangan Islam akan dicop sebagai radikal dan diberi amaran akan dikenakan tindakan tatatertib. Barangsiapa yang cuba berhimpun di surau-surau atau di bilik-bilik asrama untuk membincangkan perjuangan Islam, maka kemungkinan besar akan ditangkap. Maka pemikiran assabiyyah Melayu tumbuh subur dan budaya serta gaya hidup berasaskan kepada kebebasan/liberalisme berkembang biak di bumi UiTM.

Inilah antara ’kerosakan-kerosakan’ yang telah diusahakan dengan gigih oleh Naib Canselornya Prof Ibrahim Shah selama ini dan perarakan beribu-ribu mahasiswa UiTM itu dilihat hasil daripada ’usaha gigih’ tersebut. Bahkan ada di antara kita yang turut merasa teruja apabila melihat beribu-ribu mahasiswa berada di jalanan melakukan bantahan kerana sudah agak lama fenomena sedemikian tidak berlaku. Namun, adakah objektif mereka berkumpul itu benar-benar berlandaskan kepada pemikiran Islam yang benar, atau semata-mata atas dasar assabiyyah yang telah diharamkan oleh Islam? Daripada sepanduk dan panji-panji yang dikibarkan, amat jelas bahawa perhimpunan bantahan itu sebenarnya berlandaskan semangat assobiyah iaitu perjuangan mempertahankan hak pendidikan bangsa Melayu. Bangsa Cina dan India yang telah menjadi Muslim tidak sangat diambil peduli, apatah lagi kaum minoriti Islam lain yang ada di Malaysia, seperti orang Siam, orang Bangladesh, orang Burma dan lain-lain yang juga beragama Islam.

Para mahasiswa dan mahasiswi adalah golongan intelek yang dikurniakan oleh Allah otak yang cerdas dan sihat sepatutnya lebih bijaksana di dalam memilih bentuk perjuangan yang sebenar. Mengapakah pemikiran mereka perlu disempitkan dengan perjuangan assobiyyah? Mereka seharusnya membebaskan belenggu-belenggu pemikiran kufur assobiyyah ini agar dapat berfikir dengan lebih matang. Jika tidak, mereka akan mudah diperalatkan oleh pihak tertentu. Nasib ‘bangsa’ Melayu bukanlah satu perkara yang patut diperjuangkan, malah haram, dan haramnya teramat jelas dan ia adalah assobiyyah yang sangat-sangat dibenci oleh Rasulullah. Dengan akal yang cerdas dan sihat itulah, mereka sepatutnya meninggalkan assobiyyah dan mengambil Islam, sebagai satu-satunya wadah perjuangan. Mereka perlu ingat bahawa mereka pasti akan dihisab oleh Allah atas setiap langkah assobiyah atau langkah Islam yang mereka ambil. Pilihan di tangan mereka. Perjuangan assobiyyah telah lama menghancurkan dan menyekat kesatuan umat Islam. Disebabkan itulah ia mendapat larangan yang tegas daripada Rasulullah SAW, sabdanya:

”Bukan dari kalangan kita yang menyeru kepada assobiyyah, berperang kerana assobiyyah dan mati kerana assobiyyah [HR Abu Dawud]

Memperjuangkan assobiyyah Melayu yang haram ini tidak akan menjadikan bangsa Melayu lebih baik, malah akan terperosok nun lebih jauh ke dalam jurang kejahilan dan kemusnahan yang amat dahsyat.

Wahai adik-adikku semua!

Ingatlah akan ayat-ayat Allah, ketika mana kaum Muslimin dahulu dihasut syaithan dan sedikit tergelincir ke jurang assabiyyah, maka Allah swt terus menurunkan ayatNya,

“Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayatNya, supaya kamu berpetunjuk.” [TMQ Ali Imran (3):102-103]

Justeru, janganlah hendaknya adik-adikku semua tergelincir dengan hasutan syaithan, baik itu syaithan dari kalangan jin mahupun syaithan dari kalangan manusia yang senantiasa berusaha menyesatkan kalian dari jalan yang lurus. Berjuanglah untuk Islam, jangan berjuang untuk bangsa! Hanya dengan perjuangan kepada Islam sahajalah yang akan dapat menyelamatkan kita dari jurang neraka. Na’uzubillah min zalik. Sedikit persoalan yang saya minta semua pembaca blog ini menilai,jadi nilailah sebebasnya..

  1. Kenapa pihak polis atau FRU tidak kelihatan atau sememangnya mereka tidak berada di tempat perhimpunan. Sungguh menghairankan jika mereka tidak berada di tempat kejadian! Apakah SB-SB yang ada sudah ‘tidur’ semuanya sehingga tidak tahu satu perhimpunan sebesar itu akan diadakan.
  2. Kenapa pihak kerajaan ataupun pihak polis tidak memberi komen dari segi sama ada perhimpunan ini mendapat permit atau tidak? Selama ini, kalau ada demonstrasi aman sekalipun, pihak polis dan pihak kerajaan mesti sibuk menyatakan perhimpunan tidak ada permit. Sebaliknya, kenyataan Pak Lah yang menyatakan MB Selangor tidak ada kuasa menentukan kuota, nampaknya bersifat menyokong demonstrasi oleh pelajar UiTM tersebut.
  3. Atau apakah pelajar ini telah mendapat permit? Jika ya, alangkah efisiennya pihak polis Malaysia, di mana MB Selangor baru mengeluarkan cadangan pada hari Ahad, pada hari Selasa perhimpunan besar-besaran telah di adakan. Ini bermakna pihak polis hanya mengambil masa sehari sahaja (Isnin) untuk mengeluarkan permit. Tahniah untuk PDRM yang begitu efisien.
  4. Apakah salahnya MB Selangor yang hanya ‘mencadangkan’ agar kuota sebanyak 10% dibuka kepada bukan bumiputera, bukan MB ada kuasa pun untuk ubah kuota tersebut, dia hanya mencadangkan, itu pun untuk meningkatkan status UiTM juga. Ringkasnya, apakah sebuah ‘cadangan’ yang tak salah dan tak membawa kesan pun, perlu dijawab dengan demonstrasi besar-besaran.
  5. Media memetik kata-kata beberapa orang pelajar yang menggambarkan seolah-olah hak keistimewaan orang Melayu akan terhakis dan musnah dengan ‘cadangan’ pembukaan kuota 10% itu. Waraskah hujah ini?
  6. Apakah dalam negara demokrasi kufur ini yang mendewa-dewakan kebebasan berpendapat, kini, dengan hanya menyuarakan pandangan sekecil itu pun sudah dianggap salah dan mesti ‘diperangi’ habis-habisan?


Taasub Pada Allah

Solawat Atas Nabi

8:52 PG

Antara "Malaysia Boleh" dan pelacur melayu di London

Salam Hormat buat insan bloggers serta pengunjung.

Sejak slogan "Malaysia Boleh" diperkenalkan oleh kerajaan satu ketika dulu, banyak benda yang diberikan pengiktirafan oleh kerajaan sendiri tentang kebolehan rakyat Malaysia melakukan sesuatu yang tidak terfikir boleh dilakukan sebelumnya dan juga sepatutnya tidak perlu untuk dilakukan.

Kita tak perlu bersusah payah mendaki Gunung Everest atau menumpangkan seorang yang kita sendiri iktiraf sebagai angkasawan untuk ke angkasa lepas hanya untuk membuktikan slogan "Malaysia Boleh".

Tentu lebih bermakna sekiranya kalau kalau rakyat Singapura boleh menikmati pendapatan lebih dari USD30,000 per kapita, maka kerajaan Malaysia bertungkus lumus untuk membuktikan rakyat Malaysia juga boleh.

Tetapi nampaknyanya semangat "Malaysia Boleh", lebih lazim dari tidak, kerap dipergunakan untuk perkara remeh dan tidak mendatangkan faedah yang tangible untuk rakyat.

Mungkin juga semangat Malaysia Boleh ini diambil oleh Noor Azura Mohd Yusoff, atau nama timangannya "Princess".

Princess adalah seorang remaja perempuan Melayu, beragama Islam dan berusia 22 tahun serta pekerja sebagai pelacur di London.

Hari ini nampaknya, orang Melayu sudah boleh menjadi pelabur di sebuah kota metropolitan seperti London. Dan rupa-rupanya cerita Sufiah, gadis genius Matematik yang juga melakukan pekerjaan yang sama di London bukanlah sebenarnya kes terpencil.

Cerita Noor Azura menjadi sensasi di London apabila beberapa hari lalu Mahkamah Old Bailey, London menjatuh hukuman 15 tahun penjara terhadap beliau kerana disabitkan bersubahat membunuh dan memenggal kepala seorang lagi remaja wanita Xie Xing Xing (bukan rakyat Malaysia) sebelum mencampakkan mayatnya ke dalam Sungai Thames.

Tentu sekali ia satu pembunuhan kejam. Apa yang menarik ia dilakukan oleh seorang remaja perempuan Malaysia di luar negara.

Tidak diketahui sekiranya Princess pernah mengikuti kursus khidmat negara namun apapun ia merupakan satu lagi kes "Malaysia Boleh"? Aduhai Melayu...

Bebas! Anda Nilailah dengan bebas...

9:30 PTG

Nama 4 orang senarai pendek calon BN Pilihanraya kecil Permatang Pauh!!

Salam para bloggers. Semoga dirahmati Allah. Rabu ini,SPR akan mengumumkan tarikh pilihanraya kecil parlimen permatang pauh. Pilihanraya kecil ini nampaknya sedikit sebanyak akan mengukur sokongan rakyat permatang pauh samaada ingin terus bersama pakatan rakyat atau mereka turning over menyokong Barisan Nasional. Tengahari tadi saya dan pekerja singgah sebentar makan tengahari di sebuah restoran terkemuka di Tampin,selepas medical check up pekerja asing. Semasa menikmati juadah,ternampak seorang sahabat (pro kerajaan) bersama isterinya.Langsung saya menegur...

" Bang,tak pi pematang pauh ka nanti?". Seraya mendengarkan teguran saya dia berkata, "Jap,nanti dulu.Sekojap lagi den bagitahu ekau." Memandangkan situasi sahabat yang nampak tak mengizinkan,saya biarkan dia menghabiskan rezekinya.

Tanpa disedari,lepas saja habis makan,tetiba dia menegur, "Bahaso kasar eh,malaikat kok poie betanding kek situ pun bulih kalah!!". Huh! Terkejut saya,sah ..memang kasar bahasa sahabat saya itu. Saya tak menyalahkan dia.Dia pun dengar "bahasa kasar" itu dari pimpinan dia sendiri. Nak buek camno? Saya pakat dengar saja ngomelan dia. Sesambil itu dia menyarankan agar ada ada satu lagi calon yang bertanding untuk parti BEBAS,sebagai 'back up' anwar ibrahim. Manalah tahu..kalau tiba-tiba saudara anwar dibatalkan pencalonannya. Saya dengar lagi, "poie hantar nyawo dan duit yo kok melawan nuar tu!" Confirm nuar bulih monang punyo,tak cayo? moh bertaruh!" saya hanya tersenyum. Kalaulah itu cakap-cakap ahli bawahan,tak tahulah apa keputusannya pilihanraya kecil itu nanti. Sama-samalah kita nantikan keputusannya.

SENARAI PENDEK BAKAL CALON BN

1) ezam mohd nor anuar shaari (bekas ketua PKR permatang pauh / penduduk tempatan)

2) asy syeikhul islam al ustaz Firdaus (bekas imam masjid negara / bekas calon BN permatang pauh)

3) umi hafilda (bekas saksi kes anwar 1998. "saya pernah ditiduri anwar! sumpah!"rujuk kes ‘98)

4) SAIFUL BUKHARI (bekas anwar KAH KAH KAH KAH!)

*setiap undian SMS akan dicaj RM0.50 . keputusan pengadil adalah muktamad. kalau tak puas hati, boleh belah. Jangan marah!! Jangan saman saya!! hehe

Pengikut yang tidak taasub