Nada dan Suara

...
12:30 PG

Apa ada pada malu

Tanpa segan silu seorang perempuan bawah umur dengan selambanya memuat naikkan gambar dia dengan kekasihnya yang baru sahaja selesai berzina dengan status kontroversi..

"YESS AKHIRNYA DAPAT TERUNA DIA. FUHH SELESA ^^)"

Apa nak jadi dengan remaja sekarang ini? Semakin hari semakin rosak. Pendedahan internet yang tidak terkawal mungkin mendorong mereka ke arah gejala maksiat. Belum lagi dengan ragam remaja yang suka memuat naik gambar pasangan masing-masing dengan tidak ada rasa bersalah. Mungkin mereka kekurangan didikan agama. Mungkin penjaga terlepas pandang. Segalanya mungkin.
Zina itu keindahan nafsu. Sekali terjebak takkan ada jalan kembali kecuali dengan taubat nasuha. Jangan sekali kali mendekati zina. Walau hanya mukadimah @ permulaan zina. Kerana syaitan bijak mencatur peluang untuk memastikan setiap anak adam tersesat. Berhati-hatilah dengan kemudahan internet. Jika anda sebagai ibu bapa,sila pasang peranti atau program yang boleh menghalang anak jagaan anda dari melayari laman laman lucah,separa lucah,laman artis atau apa saja yang boleh menjerumuskan anak anda kecuali jika anda penjaga yang tidak kisah apa yang berlaku pada keluarga dan tanggungjawab akhirat.

Kepada remaja yang membaca mesej ini,ambillah peluang ini dengan membuang segala gambar yang ada unsur syubhat atau gambar anda bersama pasangan anda. Tidak ada keuntungannya sama sekali anda berbuat demikian. Carilah jalan halal jika sudah tidak boleh menahan nafsu. Kerana di antara tanda tanda akil baligh mu ialah apabila kamu sudah merasakan syahwat. Dan permulaan memuat naik gambar pasangan masing masing di internet adalah permulaan maksiat. Jagalah maruah keluarga. Gapailah dahulu kejayaan di dalam pelajaran.

Teruna dan Dara

Pernah dahulunya saya membaca mengenai satu artikel di akhbar utama mengenai kajian sebuah  badan NGO mengenai permasalahan sosial di sekolah. Hasil kajian amat mengejutkan dengan hasil kaji selidik mereka mendapati dari 10 pelajar yang di soal siasat,6 daripada mereka mengakui telah dan pernah mengadakan hubungan seks di luar nikah! Tidak percaya? Oleh kerana saya anti dengan segala maklumat di akhbar berkenaan kerana prejudisnya wartawan mereka dengan pihak lain maka saya memang tidak percaya. Saya katakan dalam hati bahawa remaja sekarang lebih pandai menjaga diri. Ternyata saya silap!
Saya membuat satu perancangan teliti dan amat rahsia. Satu sekolah di dalam senarai untuk saya jalankan 'ujikaji'. Bagaimanakah caranya? Begini.. Saya cuba untuk berbaik baik dengan satu pelajar yang boleh di katakan bersifat romeo. Saya cuba untuk 'menjelmakan' diri bahawa saya juga sepertinya. Seorang lelaki yang 'kaki perempuan'. Hasilnya, saya dapat beberapa maklumat yang cukup memeranjatkan! Masya Allah. Terkedu,sedih dan perasaan bercampur baur. Sangat sangat mendukacitakan. Nanti! Saya masih mengatakan remaja sekolah masih pandai menjaga diri.

'Menjaga diri' dari hamil!! Terperanjat? Tidak..belum terperanjat lagi. Kerana maklumat ini keluar dari mulut seorang romeo!.

"Nasib abanglah kalau tak caye!"..

Huh! Tercabar sungguh dengan ayat romeo ini. Lalu saya katakan jika benar kata kata mu,berilah nombor telefon 'si dia'. Sembang kencang tiada guna.

"Nah..kalau tak caye,kol 012-**###*#"..

Saya salin nombor itu. Malamnya saya cuba buat panggilan. Gagal. Engaged. Mungkin 'si dia' menutup handphone. Tidak sampai 10 saat,saya terima satu misscall dan sms.

"Sapew niew?" ( bahasa hebrew sudah bermula )

Maka bermulalah dialog. Dan yang paling memeningkan kepala hampir sebulan 'si dia' misscall tanpa peduli waktu saya mahu tidur. Jalan terbaik,saya letakkan nombornya ke dalam senarai blaclisted. Selesai. Tiada gangguan lagi.

Isi kandungan

Sungguh mudah 'memancing' remaja perempuan di alam persekolahan. Mereka seolah lupa bahawa mereka adalah harapan ibu bapa. Mereka sanggup mengajak kita keluar untuk 'mengisi kekosongan' hati. Meminta dari saya top up . Inilah bahana apabila di dedahkan dengan kemajuan maklumat tanpa 'sempadan'. Jangan tanya saya status 'dara' nya. Saya tidak sanggup menceritakan. Cukuplah.
Wahai ibu bapa yang beragama islam! Jagalah dan berikanlah didikan yang sempurna kepada anakmu. Pantaulah segala kegiatan mereka di rumah atau di sekolah. Sentiasa berhubung dan 'ganggu' para guru untuk bertanya khabar anak anak. Jangan biarkan nasi menjadi bubur. Kerana jika ianya berlaku maka tiada kemaafan lagi. Melainkan anda suka makan 'bubur' maka cukuplah nasihat untuk kali ini.

"Dan apabila matinya seseorang anak Adam itu, maka terhapuslah segala amalannya di dunia, melainkan tiga perkara iaitu sedekahnya yang berterusan, ilmu yang memberi faedah, dan anak-anak soleh yang mendoakannya kelak"

Dzikir Dhia
15 Dzul Hijjah 1434 Hijrah

0 komen anda?:

Pengikut yang tidak taasub