Nada dan Suara

...
11:08 PTG

Mahabbah - Cinta kepada Tuhan serta menjana yakin

Asalamualaikum wbt




Mahabbah

Sering perkataan  ini di gunakan oleh banyak kalam-kalam muslim untuk mengambarkan rasa cinta,rindu,ghairah kepada Sang Pencipta. Bagaimanakah  dari sisi muslim menterjemahkan perasaan ini. Juga dari sisi insan biasa.

Kalam insan biasa menterjemahkan mahabbah sebagaimana biasanya. Melafazkan kata-kata cinta terhadap makhluk antara makhluk. "Aku sayang padamu"..."Aku rindu" dan bermacam signifikan makhluk apabila di landa cinta. Ini sebenarnya adalah normal bagi permulaan hidup seseorang insan yang baru mengenal erti satu perasaan halus. Inilah perasaan yang terkadang menuntut makhluk melakukan sesuatu yang di luar batas normal. Normal bermaksud sederhana. Luar batas normal bermaksud luar dari kesederhanaan. Takrif normal bergantung kepada jiwa yang mengandungi mahabbah. Adakalanya ia boleh di terima oleh makhluk yang lain. Tidak kurang juga yang tidak boleh menerima. Menerima itu normal. Terkadang yang menerima juga tidak normal. Terkadang kasihan,dan ianya juga boleh menjadi mengasihani. Ianya lebih banyak bergantung sekuat mana jiwa penerima "organ" mahabbah. Inilah fitrah manusia apabila menerima mahabbah. Selalunya mahabbah seperti ini tidak berlandaskan syarie. Ianya lebih bersifat nafsu nafsi. Jauhkan diri kita dari mahabbah sebegini. Ini pandangan penulis.Ikhlas.Tidak bersetuju adalah normal juga bersetuju adalah  normal. Perbezaan pendapat itu tanda rahmat.

Kalam muslim pula menterjemahkan mahabbah ( hubb ) sebagai persembahan dan tanda ekspresi diri sendiri kepada satu dzat yang suci iaitu Allah SWT. Ianya biasa di terjemahkan secara bentuk lisan dan jasad. Lisannya ialah menterjemahkan mahabbah kepada Maha Pencipta dengan cara berzikir,mebaca ayat-ayat al quran,berkata sesuatu yang menyenangkan kepada orang lain juga adalah salah satu mahabbah. Manakala secara jasadnya,mahabbah di terjemah dalam bentuk penyembahan yakni solat.. Sama ada fardhu atau sunat. Muslim yang mengerti akan mahabbah pasti menterjemahkan  rindu dan cintanya dengan cara ibadat jasadi. Ibadat secara jasadi bermaksud seluruh tubuh badannya termasuk hatinya dan  dengan gerak tubuh sujud kepada Allah.  Sesungguhnya Solatku, Ibadahku, Hidupku Dan Matiku Hanyalah Untuk Allah, Tuhan Semesta Alam. 


Yang menjadi malang apabila penyerahan mahabbah kepada yang Berhak Menerima mahabbah tidak di lakukan dengan tulus. Tulus itu ikhlas. Bagaimana membina tulus atau ikhlas. Fikirkan sejenak bagaimana caranya membina keyakinan.




Inilah aksara yakin

Yakin bermaksud tahap persetujuan hati dalam sesuatu hal. Membina keyakinan,menjananya tidaklah mudah. Ianya memerlukan pengorbanan jiwa,perasaan. Cukup kita memikirkan keyakinan janin yang bermula dari awal kejadian sehingga 9 bulan 10 hari. Bagaimana janin itu mempunyai tahap keyakinan yang tinggi kepada Allah. Hidup selepas bersalin dari rahim ibunya maka itulah ketentuan Allah swt. Ianya tercipta di alam ruh di mana kita sendiri tidak dapat memikirkan dengan fikiran kita sendiri akan alam ruh itu. Hanya kerana  Allah swt meriwayatkan tentang alam ruh dan perjanjian berkenaan rezeki,jodoh, maut dan sebagainya di dalam al-quran yang mulia,maka barulah ada keberanian pada diri manusia untuk menyampaikan kepada yang lain tentang alam ruh. Jika tiada,adakah manusia berani? Berani berfikir hanya menisbahkan manusia kepada binatang ?. Jangan di gunakan teori big bang dan darwin. Beliau sendiri tidak dapat menentukan bilakah tarikh dan waktunya dia akan pergi ke tandas dan saatnya dia boleh mengeluarkan najis tepat pada waktunya.!

Yakin akan hadir hanya dengan Hidayah Allah. Dia Maha Berkehendak pada siapa saja yang di kehendakiNya akan hal hidayah. Hidayah bererti petunjuk. Petunjuk kepada satu jalan yang lurus. Jalan yang lurus juga tidak bererti jika tiada hidayah. Hidayah inilah membina keyakinan. Manusia hanya boleh keluar dari masalah jika Allah Berkehendakkan seseorang itu keluar dari sebarang permasalahan. Mohonlah pada Robbmu,nescaya Dia akan perkenankan. Manusia yang malas berdoa adalah manusia sombong. Jangan marah kerana ini juga adalah pendapat ikhlas.

Sebetulnya.

Jalinkanlah keyakinan mu di antara cinta,rindu dan sebagainya dengan cara yang syar'ie sebagai tiket untuk meraih mahabbah dari Allah atas sebarang urusan manusia. Sayangmu kerana Dia. Cintamu kerana Dia. Ini adalah di antara contoh-contoh kalimah yang baik untuk menunjukkan bahawa mencintai atau menyayangi makhluk yang lain sebaik-baiknya di lapiskan dengan pernyataan-pernyataan untuk mengelakkan diri kita dari tergelincir. Jangan bersedih,jangan risau. Menguruskan mahabbah yang syari'e  dengan cara yang syar'ie,Allah swt sentiasa menjaga hambaNya yang berazam untuk menjadi manusia yang patuh syar'ie. Insya Allah.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Kalam berhenti seketika

Dzul Haqq @ Dzikir Dhia
21 Dzul Qa'dah 1434 Hijrah

0 komen anda?:

Pengikut yang tidak taasub