Nada dan Suara

...
2:39 PG

Siapakah teman setia mu?

Daripada Anas bin Malik r.a : Rosulullah saw bersabda :

"Ada tiga macam yang akan menghantarkan jenazah ketika di bawa ke tanah perkuburan iaitu keluarganya,hartanya dan amalnya. 2 di antaranya akan kembali dan satu lagi akan tetap tinggal menyertainya. Keluarga dan harta akan kembali sedangkan amalnya akan tetap setia bersamanya". - Hadis Riwayat Bukhari & Muslim

Tinggal lah sayang,tinggal semuanya

Inilah kesudahan bagi persahabatan kita kepada ketiga-tiga golongan ini. Isteri yang kita cintai dan anak anak yang kita sayangi dan juga kaum kerabat,mereka hanya dapat menghantarkan kita sampai ke tanah perkuburan dan hanya dapat mengucapkan selamat tinggal kepada kita ketika badan terbujur sejuk di liang kubur. Tiada seorang pun yang bersedia untuk menjadi teman kita di kesunyian kubur. Mereka akan pulang setelah menimbuni tanah ke atas liang kubur kita. begitu juga harta yang kita kumpulkan dengan membanting tulang dan memeras keringat bahkan terkadang dengan mempertaruhkan nyawa,semuanya akan kita tinggalkan untuk ahli waris. Mereka yang mempusakai dan menikmatinya,sedangkan kita yang akan ditanya dari mana harta itu diperolehi dan ke mana kita membelanjakannya. 

Apa rancangan seterusnya?

Orang yang bijak ialah orang yang mempunyai rancangan bagi wawasan akhirat dan bersedia menghadapi kematian sebelum tiba saatnya. tetapi orang yang terpedaya ialah orang yang banyak mengelamun,berangan angan ( macam aku,Allahu Robbi !! ) mengejar dunia dan menimbun harta. Maka apabila tiba saat kematian barulah ia menyedari diri dan barulah berazam untuk berbuat kebajikan. Namun..sudah tidak berguna lagi penyesalan..

Allah..Apa yang perlu ku lakukan?

Perbanyakkanlah berbuat kebajikan,tingkatkan ketakwaan,buatlah bekalan akhirat sedaya upaya yang ada. Rajin bersedekah walau sedikit dan suka menderma untuk bekal bagi perjalanan negeri akhirat yang sangat jauh itu..

Bersabarlah dalam beribadat.."Sesungguhnya sabar itu cantik"

"★★★★★★★★★★★"

Dzul Haqq @ Dzikir Dhia
4 Dzul qa'dah 1434 Hijrah

Pengikut yang tidak taasub