Nada dan Suara

...
7:28 PG

Syarat Menghapus Dosa - 1

"Hai orang-orang yang beriman,bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar." ( At Tahrim-8 )



Perintah segera bertaubat!!

Allah swt telah memerintahkan kita supaya sentiasa bertaubat sebagaimana firman Allah swt yang bermaksud seperti di atas kerana sesungguhnya perbuatan taubat akan menghapuskan segala kesalahan yang telah lalu serta mencegah dari melakukan kesalahan-kesalahan baru,Allah juga telah berjanji akan menerima taubat dari hamba-hambaNya,sebagaimana firman Allah, "Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hambaNya serta memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan." ( As-Syura - 25 ).

Dia juga membuka pintu harapan kepada hambaNya sebagaiman firman Allah maksudnya: "Katakanlah wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri,janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Az- Zumar : 53 ). Dia juga menyuruh kita supaya segera berusaha untuk keselamatan diri dan secepatnya bertaubat sebelum maut datang menjemput. Firman Allah swt: "Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan kerana kejahilan yang kemudian mereka bertaubat dengan segera,maka mereka itulah yang di terima oleh Allah taubatnya dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan tidaklah taubat itu diterima oleh Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan ( yang ) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka barulah ia mengatakan : Sesungguhnya aku bertaubat sekarang. dan tidak pula diterima taubat orang-orang yang mati sedangkan mereka dalam kekafiran. bagi orang-orang itu telah Kami sediakan seksa yang pedih." ( An Nisaa'-17-18 )


Allah juga menganjurkan kepada kita supaya bersegera melakukan amal kebajikan dan secepatnya mendekatkan diri kepadaNya.

"Dan bersegeralah kamu kepada keampunan Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan kepada orang-orang yang bertaqwa,iaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya,baik pada waktu lapang mahupun pada waktu sempit dan orang yang menahan marahnya dan memafkan kesalahan orang. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri,mereka ingat akan Allah,lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu,sedangkan mereka mengetahui.Balasan untuk mereka itu ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai,sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal. ( Ali Imran : 133-136 )
Sambungannya ke artikel ke 2 di sini

Beranilah membuat perubahan
Dia Sentiasa Memandangmu dengan Maha Mengasihani, 

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Dzul Haqq @ Dzikir Dhia
8 Dzul Qa'dah 1434 Hijrah

0 komen anda?:

Pengikut yang tidak taasub